Brza moda, prekomjerna potrošnja i veliki karbonski otisak, neki su od najzvučnijih problema unutar modne industrije, a koji značajno doprinose ekološkim izazovima širom svijeta. Oslanjajući se na potrebu potrošača za praćenjem trendova, koji se smjenjuju iz sezone u sezonu, brza moda kao koncept promovira stalnu proizvodnju novih kolekcija, što dovodi do toga da se odjeća brzo baca i zamjenjuje novom. Ovakav mentalitet, te pristup proizvodnji i potrošnji, rezultira ogromnom količinom otpada i ugrožava neprocjenjive resurse koje okoliš nudi. Prema izvještaju Ellen MacArthur Foundation, modna industrija prozivodi oko 92 miliona tona otpada godišnje i odgovorna je za 10% globalne emisije ugljen-dioksida. Neki od primjera ekoloških problema izazvanih brzom modom uključuju zagađenje voda zbog bojenja tkanina, korištenje velikih količina vode za proizvodnju pamuka i emisije štetnih gasova iz proizvodnih pogona. Tekstilni otpad je također problematičan, jer mnogi materijali nisu biorazgradivi i zagađuju okoliš decenijama. Adresiranje ove problematike se ne može više duljiti, što donosi pitanje: kako izgleda budućnost modne industrije?

Sigurni smo da termin “cirkularna ekonomija” sve češće čujete u svom okruženju, no šta on podrazumijeva i koje su implikacije takvog sistema? Cirkularna ekonomija podrazumijeva  stvaranje zatvorenog sistema u kojem se resursi koriste na efikasniji način, smanjujući otpad i zagađenost, te produžavajući vijek trajanja proizvoda kroz ponovnu upotrebu. U kontekstu modne industrije, neki od ključnih koncepata o kojim će se sve više govoriti su:

  • dizajn bez otpada, što podrazumijeva da se proizvodi dizajniraju imajući na umu lakoću njihove reciklaže ili ponovne upotrebe,
  • produžavanje trajanja proizvoda, dakle fokusiranje na trajanje prozivoda osiguravajući kvalitet dizajna i mogućnost reparacije,
  • te reciklaža i ponovna upotreba, što zahtjeva da se materijali prikupljaju umjesto odbacivanja, te da se recikliraju i koriste za proizvodnju drugih proizvoda.

Inovacije u materijalima i dizajnu igraju ključnu ulogu u cirkularnoj ekonomiji. Novi materijali, poput bioplastike, recikliranog poliestera i organskog pamuka, smanjuju štetni utjecaj koji modni proizvodi imaju na okoliš. Bioplastika, na primjer, se razgrađuje mnogo brže od tradicionalnih plastika te se očekuje da će modna industrija sve više prelaziti na održive modele proizvoda ovog tipa. Dizajn za dugotrajnost također postaje sve važniji i potrebniji. Proizvođači će se morati fokusirati na kreiranje odjeće koja se može lako popraviti ili reciklirati, čime se produžava vijek trajanja proizvoda i smanjuje potreba za novom proizvodnjom. Održiva moda je dio filozofije dizajna koji nastoji biti društveno odgovoran, osviješten prema okolišu, ali i prema vlastitoj struci.

Zegna Group, proizvođač luksuzne muške odjeće, pozitivan je primjer kompanije koja je integrisala koncept cirkularne ekonomije u svoje procese. Kompanija je kroz izgradnju dvije hidroelektrane svoju potrošnju energije učinila održivijom, te je sada je obnovljivo 40% energije koju koriste njezina postrojenja. Neki brendovi su, također, već implementirali promjene ka održivijem poslovanju. Jedan od poznatih primjera je Patagonia koja koristi reciklirane materijale, ima programe reciklaže starih priozvoda, te potiče popravke umjesto zamjene.

Kao potrošači imamo ključnu ulogu u tranziciji na cirkularnu ekonomiju, te naša kupovina održivih proizvoda, reciklaža i donacija odjeće može značajno doprinijeti smanjenju otpada. Kampanje poput “Buy Less, Choose Well, Make It Last” Vivienne Westwood potiču potrošače da budu selektivniji u svojim kupovinama i da preferiraju kvalitetu nad kvantitetom. Neke od uspješnih kampanja koje su usmjerene na mijenjanje ponašanja potrošača uključuju Second Hand September, inicijativu koja potiče ljude da kupuju samo korištenu odjeću u septembru, te da tako smanjuju potražnju za novom odjećom i produžavaju vijek trajanja postojećih komada. Budući trendovi, u cirkularnoj modi, treba da uključuju širu upotrebu novih, ekološki prihvatljivih materijala i razvoj inovativnih rješenja za reciklažu i ponovnu upotrebu te pozivamo sve čitatelje da se pridruže ovoj inicijativi kroz lično obrazovanje i podržavanje održivih brendova, te da na taj način postanu dio rješenja. Svaki mali korak prema održivosti može napraviti veliku razliku u očuvanju našeg bogatstva okoliša.

Autor: Lamija Huseinović

Koautor: Azema Ganić

Ovaj tekst je rezultat rada učesnika Radionice o medijskoj pismenosti: Izvještavanje o cirkularnoj ekonomiji, održane u okviru Sedmice cirkularne ekonomije Zapadnog Balkana. Tekst odražava stajališta i razumijevanje autora stečena tokom radionice i ne predstavlja službeni stav organizatora.